Kennisblog

Is jouw bedrijf digitaal genoeg?

maandag 2 september 2019
  
De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Als ondernemer ontkom je er niet aan om ook je eigen bedrijfsomgeving verder te digitaliseren. Simpelweg omdat de wensen en verwachtingen van je klanten, eindgebruikers en opdrachtgevers mee veranderen. De digitale ervaringen die ze bij andere bedrijven opdoen, verlangen ze ook van jouw organisatie. Hoe digitaal is jouw bedrijf? Digitaal genoeg voor de veranderende wensen van je afnemers? Digitaal genoeg om je concurrenten een stap voor te blijven? 
 

In veel MKB-organisaties zien we de toenemende digitalisering terug in het gebruik van bijvoorbeeld kantoorautomatisering en soms zaken als het faciliteren van klantportalen, apps, tools en digitale formulieren. Maar vaker nog zien we dat digitalisering en professionalisering van de ICT-infrastructuur niet echt top-of-mind zijn. Immers: ‘Alles doet het en iedereen kan ermee werken.’. Totdat er een impuls van buitenaf komt. Bijvoorbeeld de eis van een klant of prospect om op een bepaalde manier digitaal te werken; om data en het uitwisselen van informatie (beter) te beveiligen.

Veel ICT-kennis in organisaties wegbezuinigd
Dan is de praktijk vaak weerbarstig. Want in de afgelopen jaren is veel ICT-kennis bij organisaties wegbezuinigd en is systeembeheer terechtgekomen in het takenpakket van een van de overige medewerkers. Niet zelden komt het voor dat heel simpele maar noodzakelijke informatie, zoals wachtwoorden, niet vindbaar of achterhaalbaar is omdat deze niet (goed) is gearchiveerd of overgedragen. Vaak is dan een forse investering in tijd en geld nodig om eerst de ‘oude ICT-situatie’ weer terug te krijgen, voordat überhaupt kan worden gestart met de gewenste aanpassing ervan. 

Concurrentievoordeel realiseren
Dat een dergelijke digitale achterstand gemakkelijk uitmondt in een gemiste zakelijke kans, behoeft geen toelichting. En vervolgens is er ook niet veel fantasie voor nodig om je voor te stellen hoe een digitale achterstand op den duur consequenties kan hebben voor de continuïteit van je bedrijf. Hoe voorkom je dat je met je bedrijf in een dergelijke situatie belandt? Of beter nog: hoe zorg je ervoor dat je met je bedrijf een digitaal concurrentievoordeel realiseert? Simpel: door de ICT-infrastructuur en verdere digitalisering van je bedrijf vandaag nog een prominente(re) plek op de agenda te geven.

Zorg voor een up-to-date ICT-infrastructuur
Zorg, samen met een onafhankelijke ICT-adviseur, voor een up-to-date ICT-infrastructuur die volledig, en niet alleen bij de systeembeheerder, is gedocumenteerd, zodat je weet wat je in huis hebt. Van daaruit kun je anticiperen op toekomstige digitale ontwikkelingen en bepalen waar en hoe je het verschil kunt maken ten opzichte van je concurrenten. Zo werk je toe naar een (meer) digitaal georiënteerde en wendbare organisatie. Je blijft je concurrentie een stap voor. En je kunt, ook in de toekomst, blijven beantwoorden aan de veranderende digitale wensen van je klanten.

Frans Princen
06-51055016
frans.princen@princen-group.com
Delen op Facebook Delen op Twitter Delen op LinkedIn