Kennisblog

Succesvol ondernemen na de coronapandemie

donderdag 2 september 2021
  
De coronapandemie stelt veel ondernemers voor complexe vraagstukken. Kunnen -en willen- we nog terug naar 'business as usual'? Of ontstaat er een nieuwe post-pandemische wereld met fundamentele veranderingen op het gebied van gezondheid, werk, mobiliteit, veiligheid, voedsel en energie? En wat is daarvan de impact op mijn organisatie; hoe kan ik reageren, herstellen en uiteindelijk weer succesvol zijn? Het ogenschijnlijk simpele antwoord luidt: door je businessmodel voortdurend aan te passen aan de veranderingen en nieuwe inzichten.
 
Ook pré-corona moesten ondernemers voortdurend meebewegen met de snel veranderende wereld. Immers, als markten veranderen moeten bedrijfsmodellen parallel en in hetzelfde tempo veranderen. Maar de urgentie daarvan is door de coronapandemie wel fors toegenomen. Sterker: meer dan ooit hangt het succes -en zelfs het voortbestaan- van je onderneming af van voortdurende innovatie van je businessmodel. Met andere woorden: dit is hét moment voor organisaties om zichzelf opnieuw uit te vinden om aan nieuwe behoeften en uitdagingen te kunnen blijven voldoen. 
 

Keuzes maken

Bij het bepalen van je nieuwe strategie draait het -als vanouds- om keuzes. Allereerst is het van belang om een weloverwogen keuze te maken voor het marktsegment waar je je op focust. Vervolgens ontwikkel je een businessmodel waarmee je je concurrenten in dat segment de pas afsnijdt. Daarbij heb je drie keuzes: het verhogen van de klantwaarde, het verlagen van de kosten of een combinatie van beide. Tot slot is het van belang de huidige winstsegmentatie van je bedrijf onder de loep te nemen.

Winstcategorieën  
Je kunt je klanten volgens McKinsey indelen in drie winstcategorieën. We noemen ze hier gemakshalve de 'winstpakkers', de 'afvoerputjes' en de 'woestijnen'. De 'winstpakkers' zijn klanten die een hoge omzet én een hoge winst genereren. De 'afvoerputjes' zijn klanten die weliswaar een hoge omzet genereren, maar een lage winst of zelfs verlies opleveren. De 'woestijnen' tot slot zijn klanten die een lage omzet en minimale winst genereren, maar wél ongeveer 50% van de middelen van het bedrijf verbruiken. 

Kwantitatief inzicht

Scherp kwantitatief inzicht in de attractiviteit van verschillende markten of segmenten is nodig om een goede keuze te maken. Door vervolgens onverminderd focus te houden op het gekozen segment en je business bedrijfsmodel te blijven innoveren, creëer je winstgevende groei. Organisaties daarentegen die níet kiezen willen vaak 'alles voor iedereen' zijn en lopen het risico te wedden op de verkeerde paarden.


Karel Jan van Kesteren

VKBC │van Kesteren Business Consulting
06 - 222 50 661
kareljan@vkbc.eu
 
Delen op Facebook Delen op Twitter Delen op LinkedIn