Kennisblog

Hoe bescherm je jouw merk?

maandag 9 mei 2022
  
Ben je ondernemer en kom je met een nieuwe naam voor jouw product of jouw bedrijf? Dan kun je  jouw merk beschermen door het te registreren bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Daar kun je ook laten onderzoeken of de door jou bedachte naam of het beeldmerk nog beschikbaar is. Daar doe je verstandig aan, want als je een naam of beeldmerk gaat gebruiken dat hetzelfde is of dat lijkt op dat van een ander dan kan die ander je sommeren daarmee te stoppen en als je dat niet doet, naar de rechter stappen.

Waarom registreren?
Intellectuele Eigendom (IE) staat voor alle rechten op uitgewerkte ideeën en creatieve concepten, zoals uitvindingen, muziek, merken, vormgeving, software, teksten en foto's. De bekendste IE-rechten zijn het handelsnaamrecht, het auteursrecht, het merkenrecht en het octrooirecht. Een uitgewerkt idee kan door verschillende IE-rechten tegelijkertijd worden beschermd. Een registratie bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom kan helpen voorkomen dat een ander er vandoor gaat met jouw concept, naam, logo, ontwerp of uitvinding. Want misschien kan een ander niet maken wat jij kunt, ze kunnen het altijd kopiëren. Met een registratie ben je bovendien officieel eigenaar. Dit betekent dat je het recht ook kunt verkopen of in licentie geven. Is je merk geregistreerd, dan mag je ook het merkteken ® (R) voeren dat staat voor ‘registered trademark’. 
 

Hoe het mis kan gaan 
Hoe het mis kan gaan merkte Bierbrouwerij Grolsch toen supermarktketen Lidl het biermerk Kordaat op de Nederlandse markt lanceerde. Grolsch was van mening dat Kordaat te veel lijkt op hun biermerk Kornuit en startte een kort geding. Dat moest ervoor zorgen dat Lidl onmiddellijk zou stoppen met de verkoop van hun Kordaat-bier. De rechter besloot echter anders. Want hoewel Kornuit en Kordaat als woorden op elkaar lijken, hebben ze verschillende betekenissen (makker tegenover ferm, beslist) en is er volgens de rechter weinig visuele en auditieve overeenstemming tussen beide woorden. De overeenstemming tussen de twee merken is volgens de rechter zo klein dat er geen verwarring ontstaat bij de consument. Grolsch ging in hoger beroep, maar nog voor de uitspraak troffen Grolsch en Lidl een schikking. De inhoud daarvan is niet bekend geworden.

Notaris
Als je een bedrijf of een nieuwe productlijn start is het dus verstandig om na te gaan of de naam al door iemand anders is geregistreerd. Daarmee voorkom je dat die ander jou aanspreekt en je de handelsnaam niet meer mag voeren, met alle kosten van dien zoals het wijzigen van de naam op bijvoorbeeld je website, in brochures, op social media en op je briefpapier. Behalve bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom kun je een idee, een naam of een product overigens ook (voor de Nederlandse markt) bij een notaris laten vastleggen. Die kan je bovendien adviseren over en begeleiden bij de registratie van jouw naam, concept logo, of uitvinding.

Ineke Willems
(0412) 66 56 66
i.willems@pphnotarissen.nl
Delen op Facebook Delen op Twitter Delen op LinkedIn